Monday 28 December 2015

#international debate championship 2015

in the name of Allah, the most compassionate, the most merciful

Alhamdulillah. ape khabar korang semua? emak sihat? ayah? pakcik makcik femli korang
sihat tak? kucing lembu acaner? hujan hujan ni. kang lemas dalam air kang. tak ke rugi 
ewah ewah ewah. bercakap pasal untung rugi ni teringat lah pulak aku pengalaman join debate arab
baru baru ni. aku masuk kategori arab punya. kalu dalam bahasa arab dia panggil munazarah. heheh.
alhamdulillah lah dapat gak aku tambah dua tiga kosa kata.


ok. aku nak bawa korang ke arena perdebatan. wink wink* 
eh lajunya dah sampai lah. fuhh lega.

                                             *****

aku pun tak tahu macam mana aku boleh terpilih untuk join pertandingan ni.
nak kata pandai bahasa arab tu memang taklah tapi inshaaAllah one day aku pandai.
ameen..baiknya korang! mekasih ehh. ni sayang nih. ok dah lari dah. then, macam biasa lah
kitorang cuba laa cari maklumat sikit sikit kat internet. untuk kategori bahasa arab dia
dah bagi awal awal tajuk tapi untuk kategori bahasa melayu dan english on the spot tajuk
masa pertandingan weh. so kitorang senang sikitlah.. woii senang apa aku orang melayu bukan
orang arab. so minggu pertama tu kitorang beetungkus lumus laa cari isi.. siap bagi tugas lagi.
mung cari sikit aku cari sikit. barulaa adil kang. after that week kitorang dah siap semua isi so
its time to translate lah kang. kitorang mintak lah bantuan ustaz amer tuh. hhmmm. sedih gak 
sebab dia takde pengalaman sangat dalam debat nih. so kitorang x dapat gunakan khidmat
beliau dengan sepenuhnya. kalau ustaz baca entry ni, maafkan saya eh): hehehe.

mula mula sampai. team imtiaz besut

so masa pertandingan dah hampir tiba. ada sorang kakak yang duk sambung blajar dekat
institut perguruan sultan mizan kat tepi sekolah aku datang. dia cakap dia ex kisas. wow. 
sekolah hebat tuh. dia cakap inshaaAllah lah dia boleh tolong kiterang. and yes,, first day
dia datang so tanya kiterang so far setakat mana dah preparation kiterang aahaha.. bad . 
jawapan mudah. actually memang pon. kiterang xde persediaan pun. tarikh dah dekat. so sbg 
inisiatif kaka tu train lah kitorang sikit sikit and its ok. mlam tu dia datang lagi nak guide kiterang 
dan dia janji next day kalu xde pape dia akan datang nak tolong. alih alih itulah malam terakhir 
kiterang bercakap dengan dia. adehh. dia dah x datang dah. husnudzon, dia sibuk letteww. ihihiks.

ok kiterang xde prancangan lain since ustaz ustzah semua sibuk so kiterang guna google 
translate weyy. korang tahu lah kang bila guna google translate jadi acaner. dah lah melayu ke
arab . habis terabur. aku sendiri ofcos x paham. tapi nak buat acaner, dah terpaksa. so kiterang 
bawak je skrip dalam bahasa arab yang ditranslate kan oleh mr google. btw, mekasih lah 
mr google translate kerana sedikit membantu. wuuhu. sampai di iium.. 

announcing! the arrival of imtiaz besut bla bla bla bla lah. hahah. aku pun apa lagi,,
berjalan berlagak gila kot. ye lah sekolah kiterang kan boleh tahan peymes wehhh.. semua
orang dok kelih kelih. jeyles lettew! ihihiks. siap daftar bagai so kiterang balik ke bilik dan ready utk 
pertandingan esok. yea yea yea. takut pun ada ofcos lah first time wehhh.
                                                 ***
the next day. lepas sarapan bagai. masuk laa dewan dan ada satu pertunjukan debat
dulu.. dierang nak tunjuk format caner kemudian lepas undi taju pertama. aaa takut gila.
kiterang jadi pembangkang. dan alhamdulillah kiterang menang sebab team tu pun biasa biasa je.
ahahaha. hepi weh. ranking selepas jaulah pertama tuu,, kiterang ranking top 20 laa..
kemudian jaulah kedua kiterang fight dengan satu laki dua perempuan. aku jadi perdana menteri
hahaha. berterabur habis aku balun je. and then kiterang kalah. dush* jatuh ke tanggan tigapluh lebih.
hambik ko! dan untuk jaulah terakhir pada hari pertama, kiterang lawan tiga tiga perempuan.
kiterang jadi kerajaan. hahaha. alahamdulillah kiterang menang even chance tu 50-50.
second speaker dia terganggu kot lepas aku mudaqalah. hahaha. mudaqalah tu macam kita 
nak tanya dia soalaanlaa.. haha, beza markah 2 je pun. hehehe. then , the day end ! wuuhu.

kiterang lawan team ni dua kali dan dua dua kalah.hahaaha

the next day, sory aku taknak panjangkan lagi entry ni. ahahahah.panjang2 orang 
malas nak baca lagipun ni bukan blog feymes mecam blog kembatolo yang meletop tu.hahaha.
second day, kiterang kalah straight. yeeyyeyeyeyey. tapi alhamdulillah lah. kiterang target
menang tiga kalah tiga tapi nak buat caner, menang dua je. redha sebab
kiterang pun tahu kang preparation kiterang macam mane. its okay lah. tapi yang aku nak 
bagitahu, debat ni best gila kot. sebelum ni aku mane prnah masuk debat hahaha.
experience tu lah segala galanya. kitorang try setakat yang mampu. dan hasilnya, semampu
yang kami hasilkan ahahah. better you try lah rather than keep on losing it.
betul tak? hidup mesti berani guys! ok bhaii. jangan lupa klik iklan eh, tabung kahwin aku tuh.

tayah cakap,,aku tahu pose aku paling menarik kan kan kan
practice sebelum mula jaulah yang ni yang ke3


 
bersama ayah ngah

3 comments:

  1. I read mostly your post. what a wonderful tazkiroh. chaiyok2👍👍

    ReplyDelete
  2. I read mostly your post. what a wonderful tazkiroh. chaiyok2👍👍

    ReplyDelete
  3. thanks for reading. lain kali singgah lah lagi. btw, malu lak org hebat baca post kita.

    ReplyDelete

i'll appreciate each words from you guys!